4 helppoa vinkkiä parempiin henkilökuviin


Oletko miettinyt, miten henkilökuvista saisi aavistuksen hienompia? Tai ehkä harrastat valokuvaamista ja olet lupautunut kuvaamaan ystävän rippi- tai hääkuvat.

Näiden neljän pääkohdan vinkkien avulla olet jo asteen lähempänä ammattimaisempaa lopputulosta. 

Kaikki lähtee hyvästä kuvauspaikasta, sommittelusta ja laitteistosta. 

Oikeastaan kaiken muun voi muokata myöhemmin, jos niin haluaa. Suosittelen kuitenkin, että kun lähtee kuvaamaan, kannattaa kuvaustilanteessa huomioida jo kaikki oleellinen. Tällä tavalla säästää aikaa jälkikäsittelyssä. 

Meinasin kirjoittaa ylös myös sään, mutta siihenhän ei usein voida vaikuttaa.

1. VALO

Myötävalo, sivuvalo vai vastavalo? Pilvinen vai aurinkoinen sää? Kellonaika?

Imartelevin valo on pehmeää. Pehmeä valo taas saavutetaan varjossa, tai pilvisellä säällä. Jos kuitenkin aurinko porottaa taivaalta, eikä varjossa kuvaaminen onnistu, kannattaa kokeilla vastavaloa.

Vastavalo

Vastavalo tarkoittaa sitä, että aurinko paistaa mallin takaa. Vastavalo toimii parhaiten auringonlaskun aikaan, tai hieman aikaisemmin.

Sivuvalo

Jos taas halutaan kuvata auringonpaisteessa, usein aamun ja iltapäivän valo on otollisin muotokuvia varten. Aurinko näyttäytyy kuvissa lämpimän keltaisena valona, kun taas keskipäivällä valo on todella kovaa, jättäen kasvoihin terävät varjot. 

Sivuvaloa kannattaa hyödyntää aurinkoisella säällä. Sijoita siis malli kuviin siten, että aurinko tai valonlähde on mallin jommalla kummalla puolella.


Aurinkoisena päivänä suosittelen kuvaamista varjossa. Kannattaa myös hyödyntää auringon sivuvaloa. Sivuvalo sopii erinomaisesti henkilökuviin, kuten käy ilmi ensimmäisestä kuvasta (kuva 1).


vinkit_henkilokuviin_asukuva_valokuvaus
Kuva 1. Sivuvalo

ennin-kengissa-kesa
  Kuva 3. Vastavalo

vinkkeja_asukuviin-henkilokuvaus_vinkit
Kuva 3. Sivuvalo, kuvakulma

2. SOMMITTELU

Kohde irti taustasta

Muutamalla yksinkertaisella vinkillä henkilökuvaamisesta saa taas asteen ammattimaisempaa. Kokeile ensimmäisenä irrottaa kohde taustasta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos malli seisoo seinän edessä, pyydä mallia astumaan pari askelta irti seinästä. 

Tällöin (riippuen laitteistosta ja asetuksista) kohteen tausta sumenee ja malli on kuvassa pääosassa. 

Tilaa katseen suuntaan

Yksi helpoimmista sommittelun menetelmistä on myös jättää mallin katseen suuntaan tilaa. Huomaatko, miten tätä on sovellettu erityisesti kuvassa 6?


Kolmasosien sääntö

Monista kameroista löytyy asetus, jossa etsimen saa näyttämään ruudukkoa. Usein ruudukko on jaettu kolmeen vaaka- ja pystysuuntaiseen osaan. Tätä kutsutaan kolmasosien säännön mukaan rajaamiseksi ja siitä voitte lukea lisää valokuvauksen perusteet -postauksesta kohdasta "Kolmasosien sääntö".

Kolmasosien sääntöä on hyödynnetty suurimmassa osassa tämän postauksen kuvista.


Kuvakulma

Kaikista yleisin kuvakulma on varmaankin seisaaltaan eteenpäin otettu valokuva. Kuvakulman valinta vaikuttaa oleellisesti lopputulokseen, ja jos et halua perusmateriaalia, käytä kuvakulmia luovasti hyödyksesi. 

Mallin silmien tasolta otettu kuva on useimmiten kaikista neutraalein. Alhaaltapäin otettu kuva henkii voimakkuutta ja suurentaa kohdetta. Ylhäältäpäin otettu kuva taas saa mallin näyttämään pienemmältä. 

Kuitenkin jo menemällä kyykkyyn ja ottamalla kuvan aavistuksen alaviistosta, saadaan kuvaan eloa. Esimerkkinä toimii kuva 3, jossa olen selin kameraan.


Etualan mielenkiinnon kohde

Yksi valokuvaamisen perusteissa mainittu mielenkiintoa lisäävä ominaisuus on se, että valokuvan etualalle lisätään jokin mielenkiintoa tuova elementti. Näissä lähes jokaisessa kuvassa etualan mielenkiinnonkohteeksi on saatu heinikkoa. Tällainen tehokeino on mielestäni yksi kauneimmista asioista valokuvaamisessa. 

Jotta etualan kohde saadaan näyttämään sumealta kuvissa, tulee kuvaajan olla lähellä etualan kohdetta. Kirjaimellisesti valokuvaajan on siis otettava kuva aivan heinikon edestä tai jopa heinikon keskeltä.

Kehystä etualaa mielenkiintoisilla elementeillä viemällä kamera rohkeasti lähelle etualan kohdetta. Tarkenna kuva kauempana sijaitsevaan malliin. 


Kehykset

Ja nyt kun päästiin kehyksiin, niin toinen esimerkki etualan mielenkiinnon kohteista on jättää kuvaan "kehykset". Kehyksiä voivat olla esimerkiksi puun oksat, kuten kuvista 2 ja 7 käy ilmi.

Jos olet noudattanut ohjeita kirjaimellisesti, mutta kuvat eivät silti onnistu, ei hätää. Vielä kannattaa kokeilla muutamaa vinkkiä!

canon-85-mm_1_8
Kuva 4. Kuvakulma ja etualan mielenkiinnonkohde

3.  LAITTEISTO JA KAMERA-ASETUKSET

Seuraavaksi kannattaa kiinnittää huomiota kameraan sekä objektiiviin, joilla kuvaat, sekä kameran asetuksiin. Esimerkiksi maisemakuvaamiseen tarkoitetuilla laajakulmaisilla objektiiveilla upeiden muotokuvien ottaminen voi olla haastavaa.

Muotokuvaamiseen soveltuu parhaiten valovoimainen objektiivi, joka tukee suurta aukon arvoa ja jossa on minimissään 50 mm polttoväli.


Muotokuvan erottaa maisemakuvista kapea syväterävyysalue (eli mallin tausta on sumea). Maisemakuvissa luotetaan taas laajaan syväterävyysalueeseen, eli kuva on kauttaaltaan tarkka. 

Jotta malli erottuu valokuvasta, halutaan kohteen taustan olevan usein sumea. Tämä on mahdollista isolla aukolla (objektiivi), pitkällä polttovälillä (objektiivi) ja kohteen sekä kuvaajan välisellä etäisyydellä. Syväterävyyteen vaikuttavat siis nuo kolme asiaa.

Huomaatteko muuten, että objektiivi nousee tärkeään asiaan valokuvaamisessa? Juuri objektiivi määrittelee kuvan luonteen!


Valovoimainen objektiivi

Muotokuvissa tarvitaan usein valovoimaista objektiivia, jotta voidaan käyttää suurta aukkoa. Suurella aukkoluvulla mahdollistetaan jo hyvä lähtökohta kapeaan syväterävyysalueeseen.

Lisää tietoa aukosta löytyy valokuvaamisen perusteet -kirjoituksesta.

Pitkä polttoväli

Mitä pidempi polttoväli, sen kapeampi terävyysalue. Muotokuvissa tarvitaan zoomia, sillä nyt ei kuvata maisemakuvia, jotka taas vaatisivat pientä polttoväliä. Jos haluat kuviin sumean taustan, väännä zoomi minimissään 50 millimetriin.

Jos objektiivistasi siis löytyy zoom, käytä sitä! Jos haluat tietää lisää teoriaa, kurkkaa valokuvaamisen perusteet -postaus.

Kun objektiivin polttoväli on 50 mm tai yli, puhutaan teleobjektiiveista. Juuri teleobjektiiveja käytetään muotokuvaamisessa.


Näissä kuvissa on käytetty kiinteää Canon 85 mm f/1.8 USM -objektiivia, jossa on 85 mm kiinteä polttoväli. Objektiivissa ei siis ole zoom-mahdollisuutta. Kyseisen objektiivin paras valovoima on f/1.8. Tällä kertaa runkona oli kroppikennoinen järjestelmäkamera Canon EOS 7D.


Tarkennusetäisyys

Jos säädit kameraan jo suuren aukon, väänsit myös zoomia ja otit valokuvan, mutta lopputulos ei miellytä silmää, kiinnitä seuraavaksi huomiota tarkennusetäisyyteen. 

Mitä lähempänä toisiaan malli ja kuvaaja ovat, sen kapeampi syväterävyysalue. Tämä on siis hyvä asia! Jos taas sijoitat mallin lähelle taustaa ja kuvaat mallia kaukaa (ja malli seisoo taustan lähellä), ei syväterävyysvaikutelmaa synny.

canon-85-mm-
Kuva 5. Vastavalo (aurinko oli tähän aikaan vielä todella korkealla)

canon-85-mm_1_8
Kuva 6. Katseen suuntaan tilaa, myötävalo

4. Kuvankäsittely


Kuvankäsittely tarkoittaa kuvien viimeistelyä, eli pienten virheiden korjaamista. Se tarkoittaa myös kuvien työstämistä julkaisupaikkaa varten. On täysin kuvaajasta kiinni, kuinka rankalla kädellä kuviaan käsittelee. 

Miten kuvia voi muokata?


Kaikki valokuvat vaativat usein pientä kontrastin ja valotuksen säätöä. Sen lisäksi kuvien tarkkuutta kannattaa säätää terävämmäksi. Sen jälkeen maailma onkin avoinna. 

Itse käsittelen kuvat Lightroomissa, jossa käytän apunani tiettyjä filttereitä. Niistä saan usein lähtöarvot tietyntyyliseen fiilikseen Filttereiden määrittämiä asetuksia voi kuitenkin säätää miten haluaa.

Lempparini on säätää käyriä (Curves). Usein säädän asetuksia siten, ettei kuvassa ole ollenkaan täysin mustia pikseleitä. Käyristä lisää täällä.

Jos tausta ei ole mielestäsi tarpeeksi sumea lopullisissa kuvissa, voit myös sumentaa taustaa lisää kuvankäsittelyohjelmassa.

Raw-kuvat


Jotta kuvia on helppo käsitellä, kannattaa alkuperäiset kuvat ottaa raakakuvina (raw photo). Sen lisäksi tarvitset tietysti kuvankäsittelyohjelman, joka tukee näitä raakatiedostoja. 

Jos et pysty avaamaan raakatiedostoja käyttämässäsi kuvankäsittelyohjelmassa, harjoittele kuvaamista JPEG-muodossa. Kun huomaat, että tarvitset parempaa laatua tai kuvia painotuotteita varten, siirry viimeistään tällöin raw-muotoon. 

Kannattaa huomioida, että JPEG on pakkausmuoto, ja jos valokuvia kuvaa JPEG-muodossa, samalla jo pakkaa kuvia huonompaan laatuun. Kyseinen tiedostomuoto soveltuu hyvin verkkoon, mutta sen tuottama resoluutio 72 dpi ei sovellu painotuotteisiin, jotka vaativat lähemmäs 300 dpi resoluution. 

Raakamuotoisista kuvista oikein valmistetut valokuvat toimivat myös painotuotteissa.

Raw-kuvien hienous on myös se, että käytännössä kameran valotusasetukset ja värisäädöt voivat olla aivan pielessä (tahallaankin), mutta nämä kaikki asiat voidaan korjata kuvien jälkikäsittelyssä!


ennin-kengissa
Kuva 7. Vastavalo

Näistä henkilökuvista kiitos kuuluu miehelleni. Meidän kuvaushetket menevät usein niin, että idea kuviin tulee minulta. Sen lisäksi hoidan myös suunnittelun ja jälkikäsittelyn.

Mies ei siis vapaa-ajallaan harrasta valokuvaamista, mutta on selvästi vuosien aikana kehittynyt siinä. Reissussa minä olen yleensä aina se, jolla on kamera mukana, ja joka harvoin päätyy kameran eteen. Normaalisti kuvaan muita, mutta välillä (ihan bloginkin takia) on melko tarpeellista saada kuvia itsestään.

Kuvaustilanteessa kerron usein visioni ja millaisia kuvia tavoittelen. Käytän termejä vaakasuuntainen kokokuva, pystysuuntainen puolikuva jne., jotta mies tietää, millaisen kuvan juuri sillä hetkellä haluan. 


Useimmiten mies myös itse päättää sommittelusta ja jälkeenpäin huomaan hänen monesti noudattavan kolmasosien sääntöä sekä katseen suuntaan tilan jättämistä, jotka ovatkin valokuvaamisen sommittelun perusteita ja toimivat hyvin henkilökuvissa.

Muista siis ottaa huomioon valo, sommittelu, objektiivi ja kuvankäsittely.

Toivottavasti näillä vinkeillä saat uutta boostia henkilökuvaamiseen. Seuraava vaihe onkin kuvaaminen ja pitkäjänteinen harjoittelu. Kuvaamaan oppii vain kuvaamalla!

t. Enni

Kommentit

  1. Aivan mahtava postaus! Olen pari kertaa onnistunut vahingossa saamaan hyviä henkilökuvia, mutta olishan se kiva osata ottaa niitä ihan "tahallaankin..."
    Tässä olikin jo monta hyvää vinkkiä, joita täytynee testailla vaikkapa koirien kanssa. Noista vinkeistäsi olen käyttänyt ihan maisemakuvissakin tuota kehystämistä.
    Täytyy sanoa, että miehesi on kyllä hyvä valokuvaaja, hyvin olet hänetkin osannut neuvoa kuvaamisen saloihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kommentista! Olipa mukavaa saada näin kannustava palaute. Ihan mahtavaa, että löysit tästä hyviä vinkkejä. Ja kyllä, nämä toimivat myös koiria kuvatessa. Tuolloin kannattaa myös huomioida nopea suljinaika, jotta karvakaverit ikuistuvat kuviin tarkkoina. :D

      Ja mies kiittää! Ihanaa viikkoa sulle! :)

      Poista

Lähetä kommentti

Totta turiset kuomaseni:

Lue myös