Mainonnan (läpi)näkyvyys muissa medioissa

NIINPÄ! Nelliina taas summasi hyvin yhteen sen, miten elokuvissa ja tv-sarjoissa mainostaminen on ihan jees, eikä siitä sen kummemmin tarvitse mitään mainintoja tehdä. Joissakin sarjoissa luki vielä joskus: "Sisältää tuotesijoittelua", mutta lukeeko enää? Sen lisäksi tämä sama ilmiö on nähtävissä myös musiikkivideoissa, josta yksi parhaimmista esimerkeistä on edelleen Avril Lavignen - What The Hell. Alussa näkyy Sonyn läppäriä, telkkaria ja tietysti oman merkin hajuvettä. Mileyn Cyruksen musiikkivideon alussa näkyy pari muutakin juttua... 

Jos kerran blogeissa pitää kirjaimellisesti joka kohdassa (alussa, lopussa ja tekstin keskelläkin) ilmoittaa, että X-tuote saatu testiin blogin kautta ja Y-tuotteen toi posti, kiitos siis Z-yritykselle, niin miksi tämä ei jumankekka koske mm. elokuvia, musavideoita, LEHTIÄ (muistatteko tämän) ja muita sellaisia. 


Muistan vieläkin Kielletty hedelmä -leffan ja kuinka siinä tyrkytettiin Lumene Natural Code -tuotemerkkiä. Lehtiinkin mainos-sanan voi piilottaa advertoriaali-sanan alle (kenelle tuokin aukeaa heti?), mutta entäs sitten about koko lehden sisältö? Ettäkö kosmetiikkatuotteet olisi ostettu lehden tekoa varten? Haha joopajoo. 

Joku sinisilmäinen saattaisi ajatella, että pitäisihän siitä olla jossain maininta, jos näin kerran tehdään... Entäs ne toimittajien ilmaismatkat & positiivisten lehtijuttujen yhteydet, pitäisiköhän niistäkin mainita?

Joten enjoy pienestä mainostuksesta.


t. Enni

Kommentit

Lue myös