Siirry pääsisältöön

MATKALLA ILMAN VAUVAA JA VASTOINKÄYMISTEN LOMANALKU

Ensimmäinen lomamatka ilman vauvaa

Nyt sekin on koettu, nimittäin ulkomaanreissu ilman pikkuneitiä.

Tai no, meidän neiti on jo virallisesti taapero, mutta reissun aikaan hän oli vielä niin lähellä vauvaikää, että minulle hän meni vielä vauvasta. Taapero kuulostaa edelleen niin oudolta.

Koti-ikävä?

Monet kyselivät, miten reissu sujui ja iskikö mulla koti-ikävä matkustaessani ilman lastani. Totta kai mulla oli ikävä perhettä, mutta samalla nautin niin paljon kokemastani vapaudesta, jota en todellisuudessa uskonut kokevani enää ikinä.

Ensimmäiset päivät olivat todella outoja, sillä tuntui niin hassulta mennä ravintolaan ilman, että täytyi huolehtia toisesta ihmisestä. Tuntui myös ihan absurdilta maata rannalla ilman, että piti tehdä mitään muuta. Sai vaan olla, ihastella, nauttia, levätä, juhlia ja nukkua.

Oli niin upeaa päästä reissuun opiskeluaikojen ystäväni kanssa, sillä hänen kanssaan ei olla vielä koskaan matkustettu yhdessä ulkomaille yhtä ruotsinristeilyä lukuun ottamatta. Oli niin hienoa päästä näyttämään paikkoja hänelle ja fiilistellä matkaa yhdessä.

Meillä meni kaikki odotukset loman suhteen täysin yhteen. Meidän lomalla teemana oli kiireettömyys sekä se, että menimme ilman kummempia suunnitelmia fiiliksen mukaan. Tai kuten espanjalaiset sen ilmaisisivat, mañana.

"Mañana"

TÄYDELLINEN LOMA JA HELLEAALTO

Meidän lomalle osui myös ihan älyttömän hyvä sää, sillä useimmiten toukokuinen Aurinkorannikko voi päivisin tuntua lämpimältä auringon paistaessa, mutta iltaisin ilma on yleensä aina viileähkö. Meidän aikana Espanjan päälle kuitenkin levähti helleaalto, eli lämpötilat huitelivat melkein jokaisena päivänä lähempänä +30 astetta.

Niinpä me otettiin kaikki irti auringosta ja tuliaisena olivatkin yhdet kärähtäneet sääret ja pari punoittavaa nenää, sillä ilmeisesti 30-suojakertoimella varustettu rasvakaan ei riittänyt suojaamaan auringolta tarpeeksi hyvin.

Tähän saattoi kuitenkin vaikuttaa ne useat rannalla ottamani kokovartalohieronnat ja öljytty iho, joka kärisi auringossa kuin grillissä konsanaan... Ensi kerralla täytyy muistaa lisätä rasvaa heti hieronnan jälkeen.

Ehdittiin viikon aikana käydä rannalla useita kertoja ja syötiin myös joka päivä ulkona. Meidän olisi ollut mahdollista kokata kotonakin, mutta tiedän kuitenkin niin paljon hyviä ruokapaikkoja sieltä, että halusin ystäväni pääsevän maistamaan kaikkia hyviä annoksia.

Samaten tuntui hullulta tehdä ruokaa kämpillä, kun kiinalaisesta ravintolasta sai 4,95 eurolla aterian, joka sisälsi alkuruoan, lisukkeen ja pääruoan. Ja jos paikan päällä olisi syönyt, annokseen olisi kuulunut vielä jälkiruokakin.

LOMAN ALUN VASTOINKÄYMISET JA VATSATAUDISTA TOIPUMINEN

Espanjaan meno ei kuitenkaan alkanut niin ruusuisissa tunnelmissa kuin olin haaveillut. Yllättäen sairastuin rajuun vatsatautiin vain muutama päivä ennen lentoa. En tiedä iskikö muhun noro, ruokamyrkytys vai oliko kyseessä jokin muu vatsatauti, mutta oireet olivat kuitenkin niin rajut, että luulin reissun peruuntuvan kokonaan tai ainakin siirtyvän osaltani vähän myöhemmäksi.

Tein kaikkeni, että sain itseni kuntoon lähtöpäiväksi, vaikka vielä keskiviikkoaamuna näytti hieman huonolta. Lentomme lähti torstaina iltapäivällä. Onneksi ruoka ja juoma alkoivat vihdoin pysyä sisällä ja sain kerättyä voimia liikkumiseen. Monesti kyllä viikon aikana mielessäni pyöri Murphyn laki ja se, että kaikki mikä voi mennä pieleen, tulee varmasti menemään pieleen.

"Ehdottomasti elämäni pisimmältä tuntuneet tunnit lentokoneessa"

Torstain lento osoittautui kuitenkin paljon rankemmaksi kuin kuvittelin. Ranskan ilmailuliitto oli lakossa, joten lentoreittimme jouduttiin suunnittelemaan uudestaan. Se tarkoitti sitä, että lentoo piteni tunnilla, sillä lentokone joutui tekemään koukkauksen Englannin yli.

Tämän takia lentomme lähtö myös viivästyi yli puolella tunnilla ja siihen päälle meitä matkustajia vielä pidettiin melko kuumissa busseissa jonkin aikaa ennen koneeseen pääsyä. Bussissa seisoessani tuli hetki, kun taju meinasi lähteä, mutta onneksi matkakumppani huomasi tämän ja pyysi minulle istumapaikan täpötäydestä bussista.

Kyseessä olivat ehdottomasti elämäni pisimmältä tuntuneet tunnit lentokoneessa. Onneksi oloni parani tunti tunnilta ja lentokoneen laskeutuessa tunsin selviytyneeni vähintäänkin maratonista. Kesämökki odotti enää lyhyen taksimatkan päässä. Jonkin sortin voittajafiilistä alkoi siis olla ilmassa.

VOITTAJAFIILIS

Päästessämme vihdoin kämpille pienen (mutta hyvin perinteisen) taksisekoilun jälkeen, huokaisin pitkään helpotuksesta. Nyt ei tarvitsisi muuta kuin levätä ja keräillä voimia hitaasti takaisin.

Ensimmäisenä iltana kävimme vielä hakemassa kaupasta aamupalatarvikkeita, sillä jalat kantoivat jo vähän paremmin. Sen lisäksi haimme kiinalaisesta ruokaa, sillä en ollut syönyt juuri mitään edelliseen kahteen päivään. Kämpille päästyämme laitoimme ilmastoinnin päälle ja rojahdimme sänkyyn keräämään voimia seuraavaa päivää varten.

Aamulla ulkona odottikin helle ja niinpä päätimme lähteä altaalle rentoutumaan. Uiminen ihanan viileässä vedessä tuntui niin virkistävältä sairastelun jälkeen.

LOMAN KOHOKOHDAT

Olimme päättäneet hemmotella itseämme oikein urakalla. Syötiin mahat täyteen herkkuja, juotiin paljon sangriaa ja käytiin myös kampaajalla ottamassa hiuksiin raidat. Ystäväni ihastui täysin ilmassa lenteleviin papukaijoihin sekä Benalmádenan lintupuistoon.

Eräänä iltana kävimme myös katsomassa Malagan koiratarhalla olevia koiria (Protectora de Animales Málaga). Jos kiinnostaa tutustua aiheeseen lisää, niin olen kirjoittanut koirakummiudesta täällä. Sen lisäksi tuli shoppailtua paljon mm. Primarkissa ja kun Fuengirolassa kerran oltiin, niin tietysti käytiin myös Fuengirolan härällä pyörähtämässä.

"Muistan, että hän istui vieressäni lähes minuutin ajan hiljaa tuijottaen, sillä unesta juuri heränneenä hänen oli ehkä vaikeaa käsittää, että olin oikeasti siinä"

MITÄ PIKKUNEITI SUHTAUTUI KOTIINPALUUSEENI?

Moni on myös kysynyt, miten kotiinpaluu sujui, tai miten tyttäremme suhtautui siihen? Tyttäreni tietysti heräsi yöllä, kun huomasi minun tulleen nukkumaan. Muistan, että hän istui vieressäni lähes minuutin ajan hiljaa tuijottaen, sillä unesta juuri heränneenä hänen oli ehkä hieman vaikeaa käsittää, että olin oikeasti siinä.

Hetken kuluttua hän sitten alkoi itkeä, sillä neiti ehkä koki ilmestymiseni hieman järkyttävänä, hah. Tai ehkä hän pelkäsi, etten enää ole siinä, kun hän seuraavan kerran avaa silmänsä.

Kun neiti hieman rauhoittui, annoin hänelle tuttipullolla maitoa. Sen jälkeen kömmittiin nukkumaan vierekkäin. Aikansa neiti siinä pyöri, mutta sitten nukahti kainalooni. Aamulla tunnelma oli kuin en ikinä missään olisi ollutkaan.

Kotiinpaluu sujui siis todella hyvin, eikä tyttäremme selvästi saanut reissustani mitään traumoja.

Olen niin tyytyväinen siihen, että pääsin käymään lomalla ystäväni kanssa. Loma teki ihan älyttömän hyvää ja nyt mulla on taas kasa ihania muistoja, joiden avulla jaksaa paahtaa arkea.

Ensi reissulle Espanjaan otan kuitenkin neidin mukaan. <3

t. Enni

Ps. Ja niin tosiaan, onnea Leijonat! Mahtava suoritus! Jotenkin voin nyt samaistua tähän voittajafiilikseen.

Kuvat minusta: Hanna Oinonen
Editointi: Minä

Kommentit

Suositut tekstit

Atooppinen ihottuma ja turvonneet silmäluomet

Alan hiljalleen kyllästyä atooppiseen ekseemaan, joka on vaivannut minua aikalailla koko ikäni ajan. Olen onneksi säästynyt pahimmalta ihottumalta, mutta mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän huomaan herkistyväni mm. kosmetiikalle. Vuonna 2014 herkistyin ripsipidennyksille niin paljon, että silmäluomeni olivat turvoksissa useita päiviä ripsien laiton jälkeen. Jo vuosia olen luottanut perusvoiteisiin ja unohtanut hajustetut vartalovoiteet kokonaan. Hajuvettäkin suihkutan nykyisin lähinnä vaatteille. Erityisesti käsien iho on välillä näyttänyt melkoisen hurjalta, varsinkin talvisin. Onneksi ihotautilääkäri määräsi pari vuotta sitten Protopicia , joka on toiminut loistavasti! Käytän sitä nykyisin ennaltaehkäisevästi. Nyt viime aikoina, tai oikeastaan jo kesästä lähtien, olen huomannut, että silmäluomeni ovat alkaneet reagoida silmämeikkiin. Olen huomannut, että pahiten luomia ärsyttää eyeliner . En enää arkisin laita lähes ollenkaan meikkiä silmiin, etteivät luomet turpoaisi päivän

10 KUUKAUTTA SMILE-LASERLEIKKAUKSEN JÄLKEEN

Kohta on kulunut vuosi Smile-laserleikkauksesta , joten ajattelin kerrata kokemuksia leikkauksen jälkeisestä ajasta ja elämästä. Edellisen kerran kertasin kuulumisia vain kuukausi laserleikkauksen jälkeen, tuon postauksen voitte lukea täältä . Tänään oli oikeastaan hyvä päivä kirjoittaa tämä postaus, sillä kulunut aika on saanut unohtamaan osan negatiivisista kokemuksista. Toipuminen ei ole ollut ihan helppoa, mutta onneksi toipumisvaiheen oireet eivät ole olleet niin pahoja. Tänään aamulla mun näkö oli nimittäin aika sumea toisessa silmässä, mutta se saattoi johtua siitä, että silmät olivat muutenkin hieman turvoksissa.  Ajoittaisia näön sumeutumisia on ollut havaittavissa nyt pitkin vuotta, mutta olen laittanut ne edelleen leikkauksen piikkiin. Sen sijaan yleislääkäri, jonka vastaanotolla kävin viime viikolla, oli kovin kiinnostunut näköhäiriöistäni. Katsotaan siis liittyykö niihin jotain muutakin, vai onko tämä edelleen toipumisesta johtuvaa. Sumeutta on siis havaittavissa

KAKKUA AAMUPALAKSI? SARJASSAMME ÄITIVINKIT: VAUVALLE JA AIKUISILLE SOPIVA, HERKULLINEN JA NÄYTTÄVÄ SMOOTHIEKAKKU

Sarjassamme äitivinkit: Vauvan herkullinen kakku Mitä kakkua voi syödä hyvällä omalla tunnolla vaikkapa aamupalaksi? Haluatko tarjota juhlissa koko perheelle sopivan kakun?  Tämän loistavan vinkin sain eräillä vauvakutsuilla muutama kuukausi sitten. Kyseisille kutsuille sai jokainen halutessaan tehdä syötävää nyyttikestimeiningillä. Kutsuilla olikin tarjolla raikkaan näköinen kakku meille ja lapsukaisillemme. Kyseistä kakkua pystyi syömään alle vuoden ikäinen lapsikin. Mikä on siis tämä mystinen kakku, joka sopii erinomaisesti tarjottavaksi vauvalle, taaperolle, äidille, isälle ja vaikka koko suvulle? Se on kuvan smoothiekakku ! "Tein tyttäreni syntymäpäiville smoothiekakun  keksi-voiseokseen, mutta alkuperäisen ohjeen mukaan  pohjan voi tehdä myös keksi-hedelmäsose-pohjaan tai apinaevääseen" Smoothiekakun resepti on helposti sovellettavissa Toki kyseisen smoothiekakku tulee tehdä vauvaystävällisempänä, jos seurueessa on alle vuoden ikäisiä nape

Moderni sauna ja upotettava kiuas

Moderni sauna Kahden talon suunnittelu on edennyt siihen vaiheeseen, että toinen taloista sai juuri muuttoluvan. Viimeisimpänä työn alla on ollut saunojen suunnittelu ja toisen talon saunan valmistumista onkin odoteltu innokkaana. Saa nähdä, pääseekö jo ensi viikolla saunaan. Saunan kanssa sai tosin raapia päätä. Ihan alunperin saunan puut oli tilattu talofirmalta, mutta lopulta kävi ilmi, että valikoima rajoittui parhaimmillaankin vain STP-profiililla varustettuun tervaleppään, eikä tässä edes hinta toiminut porkkanana. Siispä ei auttanut muu kuin alkaa etsiä saunan puita eri valmistajilta.  Saunan suunnittelu loppusyksystä oli varmaan huonoin ajankohta ikinä, sillä joko kaikki muutkin rakensivat saunoja, tai myös materiaalipula näkyi kauppojen valikoimissa. Lopulta löytyi onneksi kiva vaihtoehto, joka täytti allekirjoittaneen vaativat kriteerit. Saunan paneeliksi ja laudepuuksi valikoituivat lopulta ThermoRoyal sarjan suoralla profiililla oleva kaunis apachi. Puut tilattiin  Väripirt

HIUSTENPIDENNYSTEN VÄRJÄÄMINEN KOTONA

M ulla tulee tästä postauksesta todella nostalgiset fiilikset, tämä on vähän sitä vanhempaa "Ennin kengissä" -matskua. Vastaavan postauksen toteutin vuonna 2012 tismalleen samana päivänä 11.4 ja ihan sattumalta tänäänkin päädyin samojen puuhien pariin! Aiheena on siis hiustenpidennysten värjääminen . TAUSTAA Olen aina tykännyt laittaa ja kasvattaa hiuksiani. Itse asiassa kampaajankin ammattikin on aina kiinnostanut, mutta olen niin herkkä kaikille hajusteille ja tököteille, ettei ammatti sopisi minulle. Kuitenkin tykkään värkätä hiusten kanssa (kokeilla esim. pinkkiä, kun siltä tuntuu ) ja aika usein myös pelleillä kaapista löytyvien hiustenpidennysten kanssa. Mulla on ollut vuosien ajan vaikka millaisia kokemuksia kotitekoisista hiustenpidennyksistä ja niistä on saatu kehuja ihan kampaajiltakin. Minulla on myös ollut tapana hamstrata alennuksista hiusvärejä omien hiusten värjäämistä varten, tai sitten juuri tällaisia pieniä projekteja varten.  Olin my