Pitkästä aikaa! Täällä palaillaan kesätauolta, kuten huomata saattaa.
Pääsin tekemään ajankohtaista ja itseäni koskettavaa yhteistyötä ilmaisjakelulehtiä verkossa jakavien sivustojen Kimbinon ja Oferlon kanssa. Kyseinen aihe on aidosti lähellä sydäntäni, sillä voin kertoa ekologisuudesta ja kestävästä kehityksestä.
Mielestäni tässä on loistava aihe herättäämään ajatuksia lukijoissakin. Niinpä luvassa olisi mielenkiintoinen yhteistyöpostaus liittyen jokaisen päivittäisiin valintoihin.
EI MAINOKSIA, KIITOS!
Kaikki lähti jo vuosia sitten siitä, kun yksinkertaisesti järkytyin ilmaisjakelulehtien määrästä ja siitä kuormasta, jonka joka viikko roudasin taloyhtiön lehtikeräykseen. Samoihin aikoihin aloin aidosti käsittää, miten paljon turhaa paperia, eli siis puhtaita luonnonvaroja ilmaisjakelulehtien tuottamiseen kulutetaan.
Jos omaan kotiin kasaantui viikon aikana painava pino tarjouslehtiä, niin se tarkoitti sitä, että myös naapurin kotiin kerääntyi samanlainen kasa lehtiä, jotka selattiin nopeasti läpi ja heitettiin lähes saman tien pois.
Samalla aloin pohtia, kuinka paljon ilmaisjakelulehtiä ylipäätään myös muihin koteihin jaettiin. Ajatus alkoi ahdistaa niin paljon, että laitoin heti postilaatikkoon tarran, jossa ilmoitin, etten halua vastaanottaa mainoksia kotiini (vitsillä tosin meinasin laittaa perään, että IKEA-kuvaston ja Hesekupongit voisin kyllä ottaa).
Tämä siis tapahtui jo aikoinaan Riihimäellä asuessani ja ollessani tyypilliseen tapaan varaton opiskelija. Vaikka siis tarjouksia olisi kannattanut seurata, niin kieltäydyin silti ottamasta vastaan tarjouslehtiä.
PIENIÄ VALINTOJA
En vielä tänäkään päivänä ole varma, millä tavalla mainoksista kieltäytyneet taloudet otetaan huomioon ilmaisjakelulehtien tuotantomäärissä, mutta toivon osallani voivani vaikuttaa siihen, että mainoksia ei valmistettaisi yhtä paljoa. Tai mielestäni on ainakin loogista ajatella, että jos yhä useampi talous kieltää mainokset, niin sitä vähemmän niitä painetaan.
En kuitenkaan väitä, etteikö mulla olisi ollut vähän ikävä mainoslehtiä. Nykyisin, kun vastassa on tyhjä postilaatikko, tulee useinkin fiilis, että olisihan sieltä laatikosta kiva ollut edes jotain postia poimia.
Samaten tiedän myös, että mainosten jakaminen on monelle ainoa tulonlähde. Todella moni nuori aloittaa töiden tekemisen jakamalla ilmaisjakelulehtiä.
MITÄ ILMAISJAKELULEHTIÄ JÄIN KAIPAAMAAN?
Mua on jo pitkään harmittanut se, etten ole pysynyt perässä tarjouksista. Esimerkiksi K-Citymarket-tarjouslehti kertoi mulle aina ennen, milloin Mammuttimarkkinat olivat (eli siis milloin irtokarkit olivat alennuksessa) ja Sokos-kuvasto ilmoitti, milloin L'Oréal Parisin meikit olivat -20 % alennuksessa. Myös Tokmanni-tarjouslehti oli aina tarpellinen, sillä sieltä tarkistin, milloin TRESemmén shampoot ja hoitoaineet olivat tarjouksessa.
Nykyisin olenkin tyytynyt seuraamaan tarjouslehtiä joko verkosta yritysten omien kotisivujen kautta, tai sitten olen lueskellut lehtiä muissa talouksissa.
Olen kuitenkin kokenut melko haastavaksi sen, että olen joutunut erikseen etsimään tarjouslehtiä yritysten omilta internet-sivuilta. Ei mulla ollut koskaan edes käynyt mielessä, että joku taho keksisi koota eri yritysten verkkoilmaisjakelulehtisiä yhteen paikkaan, josta niitä pystyisi helposti selaamaan.
Vaan sitten muhun otettiin yhteyttä ja kerrottiin, että kyllä tällaisia sivustoja oli olemassa.
Tässä vaiheessa olin varma siitä, että mun olisi pakko jakaa tieto myös lukijoiden kanssa. Toivottavasti myös jokainen teistä jää pohtimaan sitä, ettei luonnonvarojen tuhlaaminen ole mikään pikku juttu, ja että pienillä valinnoilla on merkitystä, ainakin pitkällä tähtäimellä.
Verkkoilmaisjakelulehtisten edut perinteisiin lehtiin nähden:
- Ajankohtaiset tarjouslehdet löytyvät yhdestä paikasta helposti ja nopeasti
- Ekologinen kehitys
- Asunto säästyy sotkulta, eikä mainoksia tarvitse jatkuvasti viedä lehtikeräyspisteeseen
- Tarjouslehtiä voi selata verkossa paikasta riippumatta
- Laaja tarjonta entuudestaan tuntemattomia tarjouslehtiä, mm. Oriflame-esite
Otetaan esimerkiksi vaikkapa mainitsemani Oriflamen esite, jonka brändi oli minulle entuudestaan tuttu, mutta jonka tarjouslehtiä en muista koskaan nähneeni. Kimbinon sivuja selatessa löysin kuitenkin kyseisen kuvaston ja päädyin sitä selailemaan. Ilman sivustoa en varmaan koskaan olisi sattumalta törmännyt Oriflamen esitteeseen.
Tällä kertaa päädyin myös katselemaan esitettä läppäriltä, mutta yhtä hyvin voisin selata kuvaston läpi mobiililaitteelta vaikkapa työmatkan aikana.
Tällä kertaa päädyin myös katselemaan esitettä läppäriltä, mutta yhtä hyvin voisin selata kuvaston läpi mobiililaitteelta vaikkapa työmatkan aikana.
Käy siis ihmeessä tutustumassa Kimbinon ja Oferlon sivustoihin, niin huomaat, ettet enää tarvitse fyysisiä ilmaisjakelulehtisiä. Muutenkin suosittelen kaikkia pohtimaan, onko tarjouslehtien salliminen kotiin enää tänä päivänä kannattavaa, vai voisiko tarjouksia katsella vastedes verkossa?
Mitä ajatuksia postaus sinussa herättää ja oletko sinä jo tutustunut verkosta löytyviin tarjouslehtiin? Entä oletko sinä teipannut postilaatikkoosi lapun, jolla kiellät ilmaisjakelulehdet ja muut mainokset?
t. Enni
Kaupallinen yhteistyö: Kimbino ja Oferlo
En oo kieltänyt mainoksia, vaikka joukossa on aina niitäkin, joita en vie edes kotiin vaan siirrän postilaatikosta roskalaatikkoon. Onhan noi sivut tosi käteviä ja auttais myös osittain s-postitulvaa (esim. Jyskin mainokset tulee myös s-postina). Mut en mä tiedä muistaisko niitä lehtisiä sitten selailla, jos ne oliskin vain netissä...
VastaaPoistaJa hyvä pointti toi työpaikkajuttu, mäkin oon ollut jakamassa mainospostia.
Ai sulla tulee jysk sähköpostiinkin! Hyviä pointteja! 👍👍
PoistaEnsimmäisiä asioita on kieltää ilmaisjakelu. En koskaan lue niitä vaan kiikutin ne aina sellaisenaan roskiin. En tosin jaksa lukea niitä verkossakaan. Tilaan super valikoiden muutaman mainoskirjeen mailiin, en halua hukkua siihen mainostulvaan joten kontrolloin sen minkä voin.
VastaaPoistaJuuri sama juttu! Ei edes aika riittänyt niiden lukemiseen. Mutta hyviä pointteja sullakin. Erona mulla ehkä se, että mä pidän itseäni tarjoushaukkana 😂🤦♂️
Poista