Kaikki lähti siitä, kun netin huumorisivustot julkaisivat kuvan, jonka mukaan Louis Vuitton polttaa joka vuosi edellisen sesongin myymättä jääneet laukkunsa mieluummin kuin laittaa ne alennusmyynteihin. On epäselvää, onko väite tosi vai ei, mutta silti kuva nosti esiin aikamoisen kohun. Se kuitenkin tiedetään, että Louis Vuitton ei ole ainoa, jonka uskotaan tuhoavan ylijäämälaukkujaan. Sanooko esim. merkki Chanel mitään?
image: täältä |
Myytti, jonka mukaan Chanel never goes on sale ei ole totta, sillä nykyään Chanel kuitenkin myy joitain tuotteitaan alennettuina. Tämä sanonta on kuitenkin saanut juurensa muiden ei-alennusmyyntejä suosivien luksusmerkkien, kuten LV:n, pohjalta. Jos merkki ei pidä alennusmyyntejä, niin minne myymättä jääneet tuotteet joutuvat? Polttouuniinko? Vai onko tosiaan niin, että kaikki tuotteet myydään loppuun, eikä mitään jää varastoihin?
Chanelit palaa:
Chanelin uskotaan tuhoavan (polttamalla tai jollain muulla tavalla) myymättä jääneet laukkunsa jokaisen sesongin lopussa (siis sesonkituotteet). Coco Chanelin itse uskotaan aloittaneen myymättömien laukkujen tuhoaminen, sillä osaltaan syynä oli myös Chanelin halu pitää merkki vain yläluokan piireissä, toisin kuin olisi käynyt alennettujen laukkujen johdosta. Laukkuja ei myöskään ole annettu hyväntekeväisyyteen, sillä tällainen käytäntö laskisi brändin arvoa. Ilmeisesti Chanel on kuitenkin tukenut hyväntekeväisyyttä rahallisesti.
Miksi näin sitten tehdään? Ei tarvitse paljoa käyttää aivojaan tämän pulman ratkaisemiseen. Tietysti merkin arvo pysyy korkealla, kun merkki ja sen tuotteet ovat haluttuja ja kalliita, eli mahdollisimman vaikeasti saatavia. Tänä päivänä ei kyllä vaadi ihmeitä voidakseen omistaa Chanelin tai Louis Vuittonin laukun, joten sikäli laukkujen tuhoaminen on kuluttajan kannalta aika älytön systeemi. Kuka tahansa hyväpalkkainen ihminen saa tällaisen tuotteen uutena tai käytettynä, ja kuka tahansa muukin vähätuloisempi voi myös säästää tällaista tuotetta varten. Olisiko siis niin kamalaa, että tuotteita saisi myös alennettuina? Laskisiko se tosiaan brändin arvoa? Nykyään myös suositaan second handia, joten kyllä, näitäkin laukkuja saa jo tavallaan alennettuina.
image: Tyler Shields |
Onkin sanottu, että toinen suuri syy luksusmerkkien tapaan tuhota sesongin ylijäämä johtuu myös piraattiteollisuudesta. Mielestäni on hyvä asia, että tällä tavalla yritetään vähentää ja vaikeuttaa piraattiversioiden pääsyä markkinoille.
Henkilökohtainen mielipiteeni on silti, että koko juttu tuntuu aivan järjettömältä haaskaukselta. Onneksi kaikki merkit eivät toimi näin, vaan alennusmyyntejä todellakin on olemassa. Tämän lisäksi tuntuu jotenkin oudolta, että juuri tämä sesongin ylijäämän tuhoaminen vaikuttaisi piratismiin laskevasti. Piratismia on ollut ennen ja sitä on nyt, vaikka edellisen sesongin laukut olisikin tuhottu. Mikä vaikutus tällä oikeastaan on piratismiin?
Mikä on myös melko selvää, niin piraattiteollisuus on keskittynyt kopioimaan suurimmilta osin vain niitä tiettyjä klassikoita, jotka mahdollisimman moni tuntee ennestään. Toinen asia on se, että nehän osaavat jo tuon homman. Jos on kerran oppinut väärentämään mustan laukun, niin kai siitä osaa väärentää seuraavaksi keltaisen laukun?
image: Tyler Shields |
Merkkien yksinoikeutettu imago on toinen mielenkiintoinen asia. Toisaalta, jos en itse olisi ikinä kokenut jotain merkkiä ihailtavana, niin hankkisinko niin kalliilta merkiltä yhtään tuotetta? Tuskinpa. Tosin tiedän, ettei tällaisen tuotteen hankkiminen vaadi enää ihmeitä. Onneksi on olemassa vielä niitä, jotka uskovat kierrättämiseen ja antavat meille kaikille mahdollisuuden hankkia jotain tällaista ”yksinoikeutettua”. Kiitos siis second hand, avullasi huippumuoti ei ole enää pelkästään yksinoikeus!
Ps. Kirjoittaja omistaa vintage Chanelin.
Lähteet:
eHow.com
Skeptics
Luksusmerkeillä on hyvinkin alennusmyynnit, niitä ei vain mainosteta isoilla punaisilla kirjaimilla. Jos asioit esim YSL:n myymälässä aleaikaa, myyjät usein vinkkaavat mitkä hyllyt ovat poistohintaan. Esim. Chanelilla taas lukee ihan hyllyissä mistä kohtaa alet alkavat. Vielä eksklusiivisimmilla merkeillä, kuten Hermesillä on "private salet" kanta-asiakkaille, jotka usein järjestettään joissain muissa tiloissa (näyttelytiloissa, varastohalleissa...), kuin itse myymälöissä. (Poikkeusena tosi ainakin Brysselin myymälä, joka tarjoaa alet itse myymälässä kaikille asiakkaille.)
VastaaPoistaEli merkin kanta-asiakkaat, eikä varsinaiset "alennusmyyntihaukat" voivat hankkia edellise-seasonin tuotteita alehinnoin. Polttouuneihin en ole koskaan törmännyt ;)
Jos taas viittaat klassikkolaukkuhin, niitä tuskin koskaan saa alesta, koska nehän ovat seasoni seasonilta samoja, joten niitä on turha kesken vuotta hävittää.
Puhuin Louis Vuittonin olemattomista alennnuksista ja Chanelin sesonkivärisistä laukuista. kyllähän monet merkit myös myyvät alennettuja tuotteitaan erinäisissä outlet-myymälöissä, kyllähän tämä on tiedossa. Puhuin näistä kahdesta merkistä ja siitä miten Chanelin kohdalla käytäntö on ollut voimassa jo Coco Chanelin aikoihin. Jos tämä ei ole totta, niin miksei missään sanota niin? Ja kirjoitin vain lähteiden pohjalta:) mutta joo, korjaan vielä, että puhuin kauden ylijäämistä. Kiitos kommentistasi!
Poista