maanantai 1. elokuuta 2016

Surya yoga & Bodhi Asana -joogamatto

Olen käynyt vuodesta 2014 asti Piloxing®- ja Piloxing Barre® -tunneilla Surya yogan Leenan ohjaamana. Kesällä koukutuin kuitenkin äkkiä joogaan, sillä polttaripäivänä minut vietiin kokeilemaan rauhallista yin-yogaa Padma-joogastudiolle. Minulle on kuitenkin aina ollut tärkeää, että liikunta rasittaa kehoa, joten tästä syystä Piloxing® on ollut hyvä valinta kuormittavaksi liikuntamuodoksi. Nyt kesän myötä olen kuitenkin havainnut tarvitsevani rauhallisemman liikuntamuodon, joten aloin ystäväni suosituksesta käydä yoga flow -tunneilla hänen mukanaan.

Flow-jooga on yllättävän raskas liikuntamuoto ja liikkeiden oppiminen vie aikaa, ainakin näin aloittelijan näkökulmasta. Tuntien teemat vaihtuvat, joten minullakaan ei ole vielä paljoa kokemusta monipuolisista harjoituksista. Onneksi kerta kerralta tuntuu, että opin hallitsemaan asentoja paremmin ja kehityn paremmaksi. Joogaa seuraavana päivänä huomaan usein, että lihakset ovat kipeytyneet edellispäivän rasituksesta.

Parasta asiassa on kuitenkin se, että voin jatkaa Piloxing®-tunteja ja joogaa saman ohjaajan kanssa, sillä Leena ohjaa myös yin-joogaa ja flow-joogaa. Mulla onkin syksylle jo odottelemassa kymmenen kerran kortti, josta tulen uhraamaan monta tuntia joogalle.

polttari_ennin_kengissa2

Surya yogan verkkosivuilla on kattava tietopaketti joogaa koskien, tässä kuitenkin lainaus sivuilta:

Jooga on sekä kehoa, että mieltä eheyttävä harjoitus, jossa pyrimme lisäämään kehotietoisuutta, ymmärrystä kehon ja mielen yhteydestä sekä hakemaan tasapainoisen elämän ja hyvinvoinnin välineitä. Joogaharjoituksessa pyritään kerryttämään kehoon energiaa asanan, pranayaman ja meditaation avulla. 

Turvallisen joogaharjoituksen edellytyksenä on riittävä voima ja järkevät, anatomisesti mietityt linjaukset. Hyvä joogaharjoitus sekä lisää voimaa, pitää yllä nivelten terveitä liikeratoja, että rauhoittaa mieltä. Joogaopetukseen kuuluu aina myös joogafilosofiaa, pranayama- ja meditaatioharjoituksia. 

Alkeisjooga sopii vasta-alkajille ja niille, jotka haluavat tehdä kevyen harjoituksen. Flowjoogatunnit sopivat jo jonkin verran jooganneille, mutta myös aloittelijat voivat osallistua, kunhan pidetään sopiva maltti harjoituksessa. Vaikka harjoitus on voimaa kasvattava, joogahengitys ja omaan kehoon keskittyminen rauhoittavat mieltä ja kerryttävät energiaa. Otamme huomioon sen, että asennot tehdään anatomisesti järkevällä tavalla puskematta kehoa yli turvallisten liikeratojen. Teemme tunnilla voimaa lisääviä harjoituksia, hengitysharjoituksia sekä kehoa avaavia harjoituksia.

haikon_kartano_bodhi_asana-yoga-mat

Mieleeni tuli kirjoittaa postaus joogasta siksi, että itse postauksen aihe tulee tässä: Mulla on uusi joogamato! Omistin ennestään joogamaton virkaa jotakuinkin ajaneen jumppamaton, mutta muutamien joogatuntien jälkeen huomasin, että vanhassa matossani oli odella huono pito. Niinpä mieleeni ponnahti kysymys, että mistä hankkia hyvä joogamatto? Onneksi apu löytyi läheltä.

bodhi_asana-jooga-mat-4-mm
bodhi_asana-yoga-mat-4-mm

Siinä missä Leena ohjaa tunteja, hänen kauttaan voi myös hankkia urheiluvälineitä- ja vaatteita. Bodhin joogamaton hankin viime kerran flow-jooga tunnin jälkeen. Kun postipaketteja saa aina odotella päiviä, maton sai heti mukaansa. Tosin kuten näkyy, en ole vielä raaskinut avata pakettia, mutta onneksi pääsen heti tänään testaamaan uutukaista in action.

Hankkimani joogamatto on Bodhi Asana Mat 4 mm:in paksuudella. Olen kerran kokeillut joogata vastaavalla matolla ja muistaakseni maton pito oli aivan omaa luokkaansa vanhaan mattooni verrattuna. Toivotaan siis, että myös tämä tuote on hintansa arvoinen. Onko teillä kokemuksia Bodhin tuotteista?

t. Enni

Ps. Aloitin muuten myös hääpäivän aamun lyhyellä joogalla!

4 kommenttia:

  1. Tosi kiva postaus! Mä olen ihan pihalla mikä jooga on mikäkin.. Englannissa asuessani tuli käytyä ihan tavallisessa (?) joogassa ja Suomessa oon uskaltautunut vasta saunajoogaan ja yoogaian kautta tekemään olohuoneessa. Haluaisin niin uskaltautua ihan oikeille tunneille :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ai oho! En mäkään oikeastaan tiedä, olisko flow sitä melko perusjoogaa? :D yin on ainakin pitkiin venyyyksiin pohjautuvaa. Mä menin vaan tunnille suorilta ilman alkeisjooga, hengitys on se mitä kannattaa ainakin tosissaan treenata ja tietysti että tekee liikkeet alkuun maltillisesti. Hyvä ohjaaja myös onneksi auttaa! Kannattaa mennä!

      Poista
  2. Katsoppa näitä :)
    http://brandstore.fi/Ballop-Jam+Sock-12101106.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mmh olen vielä toistaiseksi välttynyt piloxing-sukiltakin, joten katsotaan... :D Kiito vinkistä!

      Poista

Totta turiset kuomaseni:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...