Audiovisuaalisen viestinnän perustutkinto - media-assistentti

Tästä lähtee lyhyt postaussarja koskien kevään yhteishakua 2016.

On taas se aika vuodesta, kun nuoret tekevät vaikeita päätöksiä ja päättävät mihin ammattiin kannattaisi hakeutua. Perhepiirissäni on nopeasti laskettuna viisi Keudan ammattiopistosta eri aloille valmistunutta henkilöä, joten sananen Keudasta opiskelupaikkana voisi olla kohdallaan.

Aloitetaan sarja audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnolla, eli media-assistentin opinnoilla. Omista opiskeluajoistani on ehtinyt kulua jo aika tarkalleen kymmenen vuotta, mutta satun tietämään nykyisestä opiskelumallista asian jos toisenkin, koska opetan nykyään työskeni media-assistentteja.

Paljon asioita on muuttunut kymmenessä vuodessa, vaikka periaatteessa kaikki toimii edelleen tismalleen samalla tavalla kuin ennenkin. Tietotekniikka kehittyy, mutta ei pyörää aina tarvitse keksiä uudestaan. Analogisesta ollaan siirrytty yhä enemmän digitaalisempaan maailmaan, ja tätä nykyä jo ala-astelaisenkin taskusta löytyy pienikokoinen tietokone, eli siis älypuhelin.

keuda_yhteishaku__media-assistentti_small
 
Audiovisuaalisen viestinnän perustutkinto - media-assistentti:

Media-assistentiksi kannattaa hakeutua, jos tykkää hääriä vapaa-ajallaan tietokoneiden parissa. Alalla vaaditaan luovuutta, kielitaitoa ja kiinnostusta tekniikkaan. Tästä syystä alalla opiskellaan monipuolisesti mm.

  • graafista suunnittelua,
  • valokuvausta,
  • kuvankäsittelyä,
  • verkkopalveluiden tuotantoa,
  • videokuvausta,
  • äänituotantoa,
  • 3D-mallintamista.

Koska ala on tietoteknistä ja ohjelmat sekä ohjeet saattavat olla englanniksi, vaatii ala jonkin verran kielitaitoa. Onneksi kielitaitoa voi kehittää koulun aikana helposti.

Ala sopii ihmisille, jotka ovat sosiaalisia ja valmiita ryhmätyöskentelyyn, mutta pärjäävät myös itsenäisesti. Tiedonhakutaitoja ei voi korostaa liikaa! Alaa koskevat tehtävät ovat välillä jatkuvaa googlettamista, jopa ammattilaisille. Onneksi koulusta löytyy opettajia, jotka auttavat ja ohjeistavat opiskelijaa oppimaan uusia asioita päivittäin. Hiljalleen kymmenet eri ohjelmat ja tekniikat tulevat tutuiksi.

Audiovisuaalisen viestinnän perustutkinto valmistaa media-assistentit media-alan perusteisiin, eli ihan kaikkea ei koulussakaan ehdi oppia. Tästä syystä on erinomaisen tärkeää olla kiinnostunut media-alasta ja vielä parempi olisi, jos opiskelijalla olisi alaan liittyvä harrastus. Moni opiskelija esimerkiksi soittaa jotakin soitinta ja on siten kiinnostunut musiikista, valokuvaa tai vaikka pitää blogia tai videoblogia. On myös hyvin normaalia, että opiskelijat tekevät alaan liittyviä töitä koulun ohella. Näitä projektiluontoisia töitä voidaan hyväksyttää opintoihin.

Keuda_media-assistentti
Vuosien takainen kuva media-assistenttiopiskelijoista. Kyseessä oli valmistautuminen mainosmateriaalin kuvaukseen.
Keuda_media-assistentti2
Comenius-hankkeen mahdollistama matka Remscheidiin Saksaan.

Koulussa tehdään tehtäviä sekä yksin, että ryhmässä. Kotitehtäviä ei suoranaisesti anneta ainakaan ammattiopinnoissa, mutta tunneilla annetut tehtävät tulee tehdä, jotta opinnoissa edistyy ja opiskelija pääsee lopulta tekemään näyttöjä.

Kolmen vuoden opintojen aikana on tarkoituksena kerryttää vähintään 180 osaamispistettä, jotta voi valmistua media-assistentiksi. Media-assistentin opintoihin kuuluu näyttöjä, jotka vastaavat oikeita työelämän työtehtäviä, kuten esimerkiksi verkkosivuston rakenteen ja ulkoasun suunnittelu, verkkosivuston toteuttaminen ja hakukoneoptimointi, tai vaikkapa yrityksen mainosvideon suunnittelu, kuvaus ja editointi.

Mikäli koulussa istuminen ei innosta, ammattiopistossa alalla kuin alalla on mahdollista opiskella myös laajennetussa työharjoittelussa tai etsimällä sopivan, alakohtaisen oppisopimuspaikan. Tällöin yhteiset tutkinnon osat (kuten äidinkieli ja vieraat kielet yms.) tehdään koulussa, mutta kaikki muut ammatilliset opinnot voidaan yhdistää työharjoitteluun tai oppisopimuspaikassa tapahtuvaan työhön. Opiskelija suorittaa tutkintoon kuuluvat näytöt tällöin työelämässä.

Myös lukion yhdistäminen tutkintoon onnistuu helposti.

Keuda_media-assistentti3
18-vuotiaana maailmalla. Mukana Saksassa oli kolme luokkakaveria ja kaksi opettajaa. 
Mitä koulun jälkeen? Työelämä, jatkokoulutus...?

Molemmat ovat mahdollisia vaihtoehtoja.

Valmistumisen jälkeen opintojaan voi jatkaa esimerkiksi audiovisuaalisen viestinnän ammattikorkeakoulututkintoon, medianomi (AMK), tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi (AMK) tai kuvataiteilijaksi (AMK). Myös yliopistossa voi suorittaa esim. taiteen kandidaatin ja maisterin tutkinnot (Aaltoyliopisto / Taideteollinen korkeakoulu tai Lapin yliopisto, taiteen tiedekunta).

Vastavalmistunut media-assistentti on vahvoilla työmarkkinoilla, jos opiskelut ovat sujuneet hyvin ja into alaa kohti on edelleen suuri. Juuri kiinnostus alaa kohtaan kohtaan nousee ratkaisevaksi tekijäksi työnhaussa. Monesti firmat palkkaavat nuoren, jolla on palava into ja halu oppia uusia asioita.

Audiovisuaalisen viestinnän perustutkintoon valmistuneena henkilönä olen itse työskennellyt mm. AD-assistentin, sihteerin, valokuvaajan, media-assistentin, videokuvaajan, editoijan, sisällöntuottajan, somettajan, bloggaajan ja toimittajan tehtävissä. Kahden välivuoden jälkeen hain mediatekniikan insinööriopintoihin, jonka ohella edellä mainitut tehtävät jatkuivat.

Keuda_media-assistentti4
Koulupäivän ohjelmassa valokuvausta, kuvassa ex-luokkakaveri
Valmistuvan opiskelijan ei kannata huolehtia, vaikkei kaikkia taitoja vielä olisikaan. Itse asiassa alalla ei voi koskaan olla täysin valmis ja tästä syystä media-alan työntekijän tulee aina olla halu ja kiinnostus oppia uutta. Kun tarpeeksi pitää alasta, ei koskaan halua olla oppimatta uusia asioita!

Suosittelen kaikkia alasta kiinnostuneita hakemaan audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnon koulutusohjelmaan. Jos kiinnostuit alasta, lue lisää Keudan tarjoamista media-assistenttiopinnoista Keudan av-viestinnän sivuilta. Keudassa voit kaiken lisäksi opiskella media-assistentiksi kahdessa eri toimipisteessä, Järvenpäässä ja Nurmijärvellä!

Yhteishaku ammatilliseen koulutukseen ja lukiokoulutukseen: 23.2.–15.3.2016.

t. Enni

Kommentit

  1. Pikkuveljeni opiskeli media-assistentiksi ja tuskaili kun Lahden seudulla ainakin oli kovin vaikeaa löytää töitä. Nyt, usean vuoden pätkätöiden, harjoittelujen yms. jälkeen hänkin onneksi sai vakipaikan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieno kuulla ja onnittelut pikkuveljellesi! Tiedän monta samanlaista tarinaa ja vakipaikan saaminen tänä päivänä on jo itsessään mieletön saavutus! Harva valmistuva pääsee koskaan suoraan töihin sinne, missä muutaman vuoden kuluttua on. Kaikki nämä työt kuitenkin lisäävät ammattitaitoa, jolloin uusia töitä on tietysti helpompi saada! :)

      Poista
  2. Ensinnäkin, aivan mahtavan kattava teksti! On hienoa, että näistäkin aiheista kirjoitetaan blogeissa, jotka ovat jonkunlaisia esikuvia nuorille! :) Itsekin olisin mielelläni lukenut näin kattavan tekstin painotuotantoassarin alasta ennen hakua, vaikka tiesinkin mitä ala pitää suurinpiirtein sisällään. Itse takerrun kuitenkin yhteen tekstin asiaan: työmarkkinoihin. En henkilökohtaisesti lähtisi tässä työtilanteessa kehumaan yhtäkään alaa vahvaksi työllisyyden kannalta, myös nuorten palkkaaminen on nykyisin hyvin jauhettu aihe ja melko kakspiippuinen juttu. Osa nuorten tyllistämisen hypetyksestäkin on pelkkää sanahelinää, etenkin pk-seudulla. Intohimolla omaa alaa ja työtään kohtaan pääsee kuitenkin jo pitkälle! :) Vielä kerran, hyvä ja informaatiorikas teksti, josta on varmasti hyötyä monille! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Mukava kuulla. :) Itse aina ajattelin omalla kohdallani asian niin, että mikä on unelma-ammatti -> sitä lähdetään tavoittelemaan, ihan sama mikä työllisyystilanne on. En tiedä, olisiko voinut jättää rakkaan alan sen takia, että työpaikkojen saamisesta ei olisi ollut varmuutta. Joku ne työt aina saa ja hyville / osaaville kyllä yleensä löytyy töitä.

      En siksi ottanut työpaikka-asiaa omaksi kappaleekseen, koska ajattelin, että sitä tullaan kyselemään täällä. Unohtui tuosta ehkä mainita, että itsensä työllistäminenkin eli yrittäjyys on yksi vaihtoehto. :)

      Toki nuoren on haastavaa saada töitä, mutta niin on kenen tahansa muunkin. Alalla tulee olemaan tulevaisuudessa työpaikkoja, koska ala muuttuu ja uudistuu koko ajan ja koodausta opetellaan nyt jo peruskoulussa. Media-assistentin tutkinto on myös hyvä pohjatutkinto jatko-opiskeluita ajatellen, joita kaikille valmistuville suosittelenkin.

      Kaksoistutkinnon yhdistäminen omaan ammattiin on myös asia, jolla voi erottua työmarkkinoilta.

      Ja kuten sanoit tuosta pk-seudusta, katseet kannattaa suunnata ulos pk-seudulta. Saman radan varrella on muita hyviä kaupunkeja, kuten Kerava, Hyvinkää yms, josta voi myös löytyä työpaikka. Ehkä jopa helpommin kuin Helsingistä.

      Mukavaa päivänjatkoa sinulle! :)

      Poista
  3. Heippa! Olen miettinyt hakemista kyseiselle linjalle opiskelemaan, mutta useimmissa paikoissa vaaditaan lukio ja/tai yo pohjaa!? Lukiossa olen nyt vuoden käynyt ja media-ala nyt kiinnostaisi..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeile olla suoraan koulun opoihin yhteydessä! Erillishaku on käynnissä ympäri vuoden ja opiskelemaan voi päästä, jos tilaa vaan on. Tosin meillä ainakaan ei vaadita yo-pohjaa, vaan nimenomaan peruskoulupohjainen koulutus kyseessä! Eli ole koulun opinto-ohjaajaan yhteydessä, saat tietoa erillishausta yms!

      Poista

Lähetä kommentti

Totta turiset kuomaseni:

Lue myös