Eräänä päivänä salilla

Eräänä päivänä salilla oli hieman luppoaikaa, joten testailin vanhoja temppuja. En yleensä ikinä venyttele salitreenin tai lenkkien jäljiltä, koska en ole saanut siitä mitään hyötyä irti. Niskat nyt ovat ainoat, joita saatan joskus käännellä, mutta muuten jätän venyttelyn aina väliin. Jos multa kysytään, niin venyttely on oikeastaan aika turhaa palautumisen kannalta... Kuitenkin ennen näitä liikkeitä lämmittelin ja venyttelin jalkoja kymmenisen minuuttia, koska testasin spagaattia ensimmäistä kertaa kahdeksaan vuoteen (mulla on siitäkin kerrasta kuva todisteena)! Ja olisihan lihaksille voinut käydä pahasti tällaisessa tilanteessa.


Ja niinhän se onnistui! Ensi kerralla sitten ojennan kummatkin nilkat kunnolla. :)

t. Enni

Kommentit

  1. Musta olisi tosi omituista jättää treeni tavallaan kesken ja olla venyttelemättä lopuksi. Siitä on tullut niin rutiini, ja kun se tuntuu niin ihanaltakin rankan treenin jälkeen. Kyllä ite ainakin huomaan, jos joskus jää venyttelemättä, että on lihakset pahemmin kipeät seuraavana päivänä. Mutta kuten kuvista näkyy, että olet todella notkea jo luonnostasi niin ymmärrän miks et tunne tarvetta venytellä. Itse pyrin myös tulemaan notkeammaksi ja siksi venyttelen. Saisimpa mäki tuommosen spagaatin! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meitä on moneen junaan. Mä en halua rankan treenin jälkeen enää rikkoa lihaksia enempää, koska mun mielestä venyttely jotenkin tuhoaisi niitä ennestään... Enkä ole koskaan huomannut eroa siinä, että venyttelen ja en venyttele. Lihakset tulee kipeiksi, jos jotain lihasryhmää ei ole hetkeen treenannut. Mutta liikkuvuuden kannalta suosittelen ehdottomasti! Ei kai sitä oikein voi notkistu ilman venyttelyä, en mäkään olisi suoriltaan uskaltanut rykäistä! :D

      Poista
  2. Vaikkei venyttelyllä ehkä perustreenajalle valtavaa hyötyä ole (poislukien liikkuvuuden lisääntyminen), niin mua motivoi se, miten venyttely vaikuttaa lihasten muotoon. Plus iso ja venytetty lihas on vahvempi kuin iso ja venyttämätön. Mulle sillä on myös iso vaikutus palautumiseen, jos sen suorittaa heti treenin perään huolella, mutta rikkomatta paikkoja liikaa.

    Mukavan venyvä vaikutat luonnostaa kyllä olevan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo! haha :D

      Eikös tuokin ole vähän sellainen juttu, ettei siitä ole tutkittua tulosta saati ei sitä ole kumottukaan? Olen kyllä vahvasti siinä uskossa, että lihaksien muoto ja pituus ovat suoraan geeneissä ja niistä tulee sellaiset kuin tulee. Mutta kukin tavallaan, ei kaikki aina sovi yhtälailla toisille ja minkä itse hyväksi havaitsee, niin siten pitää toimia.

      Ihan mielenkiintoinen juttu nimittäin, sillä satuin ohimennen kuulemaan Jari Litmasen torstaina Yleltä tulleesta dokumentista, että Jari Litmanen vennytteli aina ja myös loukkaantui usein. Muut joukkuejäsenet eivät venytelleet, eikä heillä ollut loukkaantumisia. En löydä kyseistä kohtaa pätkästä, mutta dokumentti on nähtävissä vielä neljän päivän ajan areenasta, jos kiinnostaa.

      Myöskin venyttely ennen jotain hullua urheilusuoritusta tietääkseni vähentää voimia. Vai tiedätkö montaa huippu-urheilijaa, joka venyttelee ennen 100 metrin pikajuoksua? Lämmittely on eri asia ja tietysti se on todella tärkeää.

      Mä en itse venyttelisi kovan lihahstreenin jälkeen yhtään, ehkä vasta seuraavana päivänä, jos silloinkaan. esim. Bodypump-tunneilla jätin venyttelyn hyvin minimiin, ehkä yhtään oikeastaan venyttänyt lihasta. Enemmän vain näon vuoksi. Mutta kuten sanoin, mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi kaikkille. :)

      Poista
    2. Piti vielä lisätä, että Bodypump-tunnilla venyttely oli aika pitkäaikaista. Eri asia siis venyttää lihasta 5 sekuntia kuin 30 sekuntia :)

      Poista

Lähetä kommentti

Totta turiset kuomaseni:

Lue myös