8,86 km

Mulla on tänään vapaapäivä. Ohjelmaan kuuluu mm. ripsien huolto, vähän Netflixiä ja todennäköisesti myös istumista hierontatuolissa. 

Arvatkaa mitä? Juoksin tänään aamulla tunnin. Tarkalleen ottaen 60 min 48 s. Mulla oli suunnitelmissa juosta tänään 10 000 metriä, mutta jäin reilulla kilometrillä tavoitteesta. Suunnittelen ensi kerralla reitin kunnolla, niin ei tarvitse tehdä uusintakierroksia. Ja jatkan nopeuden kehittämistä.



Vaan 7. viikko ja 8,86 km! Mun mielestä tämä kehitys noin nopeassa ajassa on aivan uskomatonta. Täytyy myöntää, että viimeisen kilometrin kohdalla huomasin olevani jo aika väsynyt ja vatsaan pisti vähän, mutta ensimmäiset 45 minuuttia menivät aika helposti. Vaan kyllä se kymppi kohta menee, ehkä jo ensi viikolla. 

Olisinpa joskus yläasteella älynnyt, että Cooper-testiin olisi riittänyt ihan vain muutaman viikon juoksutreenit. Se 12 minuuttia tuntui sillon niin pitkältä ajalta.

t. Enni

Kommentit

  1. Ohhoh, aikamoinen saavutus noin lyhyellä harjoittelulla! Mun mielestä kymppi on edelleen ihan hullu matka, vaikka oon juossut kohta about puolet elämästäni... Ehkä munkin pitää ottaa käyttöön joku harjoitteluohjelma, mikä toi sun appsi on?

    - Hansu // Hassutellen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin sitä mäkin mietin! Koska moni varmaan juoksee yleensä sen kymmenisen kilometria vaikka on juossut ns. aina. Niin tuntuu hassulta, että jos näin lyhyellä harjoittelulla siihen jo melkein pystyy, niin miten kehitystä pitäisi sen jälkeen jatkaa?

      Vai onko tuo kymppi about riittävä, sillä jossainhan oli tutkimus, että jo puolen tunnin liikunta riittää kerralla, se jopa motivoi hieman enemmän kuin pitkäkestoinen ~tunnin liikunta. Jotenkin sen puoli tuntia ilmeisesti vetää sitten enemmän täysillä! Tai jossain lehdessä oli tällaien tutkimus, ne jotka liikkuivat puoli tunti kerrallaa olivat tuloksissa laihtuneet enemmän kuin tunnin kerralla liikkuneet...

      Poista
    2. Ainiin! Juoksen nyt siis Total Couch to 5K -ohjelmaa, latasin sen nokian marketplacesta. Nyt olen sitten poikennut ohjelmasta, sillä 25 minuuttia juoksua tuntuu aika kesyltä... Kyllä mä vielä noita lyhempiäkin teen, ihan loppuun asti aion jatkaa ohjelman, mutta jos tuntuu että jaksaa pidempään, niin sitten juoksen. Mutta vedin tänään tuon normaalin 35 minuutin ohjelman (5 min kävely, 25 min juoksu, 5 min kävely) läpi, mutta skippasin kävelyt. 35 minuutin jälkeen aloitin saman päivän ohjelman uudestaan ja katsoin siitä aikaa! :D

      Katsoin, että vastaavia oli ainakin 10k, mutta se oli jo parin euron hintainen. En tiedä onko pidemmille matkoille, varmaan kannattaa etsiä puhelimen kaupasta! joku couch to puolimaratoni! ;D

      Poista
    3. Heh, eihän mulla edes olis aikaa liikkua yli tuntia. ;) Latasin Androidin version tosta ohjelmasta, toivottavasti sais siitä vähän motivaatiota kun ei oikein oo juoksu viime aikoina maistunut. Sports tracker ei oikein motivoi, kun se ei ehdota mitään treeniä, ja on vielä ruennut bugaamaankin. Tosi lohduttavaa tulla pitkältä lenkiltä ja puhelin ilmottaa juostuksi matkaksi 0 km. :D

      Poista
    4. Haha no joo ei mullakaan, ellei olisi niin hajallaan lukkari!! Tai sitten se on joka ilta klo 18-20 :/

      Okei, kiva! Kerro sitten miltä tuntuu. Otitko sen 10k? Hah joo tosi kiva... Kannattaa tossakin olla tarkkana, ettei se mene pois päältä. En ole ihan varma miten se toimii eri puhelimessa, mutta mulla se joskus pysähtyy, jos käynnistän toisen ohjelman. Ja jos skippaan intervallin, se pitää muistaa painaa uudestaan päälle! Kerran juoksin noin 15 min, ennen kuin tajusin, että oho kello ei ole päällä...

      Poista
  2. Vähänkö hienosti!! Näköjään pystyy tosi nopeasti kehittymään. Pitääkin mennä tutkimaan mistä tämä juoksujuttu on lähtöisin kun olet siitä ilmeisesti kirjoitellut, täytyypi siis nyt vihdoin liittyä lukijaksi, jotta pysyy paremmin perillä. Treenijuttuja on aina motivoivaa seurata! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha tervetuloa virallisesti mukaan! Joo on tää aika hassua. En todellakaan olisi vielä reilu kuukaisi sitten juossut tuota matkaa... Tämä on tällainen pieni vaihtoehto ryhmäliikunnoille, mihin en enää kykene osallistumaan muuton takia. Ja ajatuksena on nyt juosta niin pitkälle syksyyn kuin onnistuu. :)

      Kiitos! Niin niitä on!

      Poista
  3. ohhoh ! mähän sanoin et kohta juokset jo 45 min mut pistit vielä paremmaks! :o Ite en oo vielä päässyt kokeilemaan sitä sun suosittelemaa sovellusta mut aattelin torstaina alottaa! :) mulla oli muuten se 1500 m ja olin viides, ajalla 7.57 ! haha, parantamisen varaa on kyl vielä aika paljon, mut oisin jo tällä kertaa päässyt nopeempaa:) ihmettelen että se meni kuitenkin iha keposeen, eikä ees tuntunu missää, ei esim. pistänyt minnekään:) hei tsemii jatkoo, juoksetsää muute semmosii reittejä et ois aika tasasta vai onko niitä ylämäkiäkin?:) toi matka on jo aika huikee suoritus noin lyhyessä ajassa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nojoo! Mulla oli tämä mielessä siinä 45 minuutin kohdalla. ;)

      Hyvä! Jos jatkat harjoittelua, niin varmaan menee paremmin. Mä aikoinaan juoksin tuota 1500 ihan kuolleena. Saatoin jopa kävellä osan matkasta... :D Olisi kiva kokeilla joskus tuota uudestaan.. :)

      Kannattaa kokeilla joo sitä ohjelmaa. Ensimmäiset 3-4 viikkoa meni vähän silleen, ettei ehkä huomannut kehistystä. Siitä eteenpäin tuntuu, että kehitys on noussut nopeasti.

      Reittiin kuuluu lähinnä sellaisia ylä/alamäkiä, jotka tulevat alikulkujen kohdalla. Muuten on melko tasaista, mutta alustat vaihtelevat hiekkateistä asfalttiin. Välillä on metsäreittiä ja sitten mennäänkin kilometri tolkulla autotien vierellä olevaa kävelytietä, sitten pieni ylämäki ja saattaa olla taas pitkään tasaista tai jopa loivaa alamäkeä.

      Kiitos paljon ja sitä samaa sulle! <3

      Poista
  4. Oijoi, vähänkö hienosti oot kehittynyt! Mieletöntä!! Ite aloin hölkkäillä viime keväänä, ja huomasin kyllä kanssa kehittyväni tosi nopeasti. Sitten kävi vaan niin ikävästi, että mun toisen jalan varvasluu murtui liian kevyiden treenikenkien takia, ja hölkät jäi siihen. Nyt pitäisi aloitella taas uudestaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oivoi :( Urheilun huono puoli on mun mielestä aina se, että jossain vaiheessa sattuu jotain. Niinkuin mulla nyt tämä akillesjänne, joka menee tosi helposti kipeäksi. (menee muuten myös korkkareisa) :D

      No uudestaan vaan pikku hiljaa, niin kyllä se siitä. :) Kiitos!

      Poista
  5. Mahtava suoritus! Hyvä Enni! Muistutit taas, et munkin pitäis vetäistä lenkkarit jalkaan... ;)

    Mulla olis sulle haaste! http://millamainen.blogspot.fi/2013/09/seitseman-x7-kuvaa-kesasta.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Haha noniin! ;D

      Voi kiitos, vastaan haasteeseen mahd.pian!

      Poista

Lähetä kommentti

Totta turiset kuomaseni:

Lue myös